Grundträningen 2018

Efter årets sista lopp, som gick i början av november, ökade jag min veckodos löpning  och siktade på att springa ca 4mil per vecka. Det gick ganska lätt när det inte fanns ett enda lopp i sikte och det var bara till att harva på. Färre tuffa pass, men fler kilometer i antal. I oktober introducerade jag ett renodlat styrkepass per vecka och höll i det väldigt bra under hösten. Styrketräning är inte det roligaste jag vet, men det är nödvändigt. Jag tror att det var klokt att inte ta sig vatten över huvudet och ha för stora ambitioner – steg ett var bara att införa ett styrkepass och få rutin på det.

Så har höstens träning sett ut. Ett styrkepass per vecka, och en lite högre dos löpning för att försöka bygga upp en slags tålighet.

 

Nu tänkte jag ändra om lite i upplägget. Jag behöver mer styrketräning. Och egentligen kan jag tycka att jag behöver fyra mils löpning per vecka också, men så var det ju det här med att inte ta sig vatten över huvudet. Två styrkepass och fyra mil är rätt saftigt för mig – kanske inte i härligaste junijuliaugusti, men i råaste januarifebruarimars är jag inte en tuffing alla dagar. Under den här mörka perioden har jag alltid en längtan av att bara ligga på soffan i fosterställning och längta efter snällare väder. Och då blir ju saker och ting inte bättre av att få dåligt samvete av att träna mindre än vad man har bestämt sig för. Så, ca 3mil i veckan är väl inte så dåligt det heller. Får jag till mer än så är det en bonus, men det är inget jag kommer kräva.

Och just det där att inte kräva allt för mycket av sig själv är ju en jävla härlig grej ändå. Good enough och nöjdhet är nog en av mina nycklar till att tycka det är roligt att springa nästan varje gång!

Så, från nu och 10-12 veckor framåt är det två styrkepass per vecka och ca 3mil löpning som gäller. Ett styrkepass som innehåller bål- och enbensövningar och rehab/prehab, och ett pass där jag bara ska försöka ta i allt vad jag kan. Med löpningen tänker jag mig ett långpass alt. längre lugn distans, ett tröskelpass och ett valfritt pass med det jag är sugen på.

Och så sista och viktigaste frågan:

Varför?

För att få känna vinden i håret och glöden i hjärtat när jag under 2018 springer ännu lite fortare, och fortfarande utan smärta.

Annonser

Hallå arton!

Hej, hej, hallå!

Nytt år, nytt blogginlägg!
Jag har precis harvat igenom x antal årssummeringar på bloggar och instagram så jag känner mig såpass mätt på det att jag inte orkar göra någon egen. Ni som läser här har ju ändå hängt med hela året och vet vad som hänt.

Men okej, om jag ändå ska nämna några kul grejer från året som gått så låter det ungefär såhär:
Bröllop, milpers & halvmarapers, nytt jobb, skadefri kropp som sprungit 150mil utan smärta, löparkompisar, triathlon, bröllopsresa på Gotland, shortslöpning och ja, allt det där andra härliga i vardagen som bara rullar på.

Men nu riktar jag blicken framåt! De två sista veckorna på året lät jag kroppen vila, för att vara pigg och fräsch till början på nya året, och yes, nu är jag jätteredo både för nytt år och en nystart med löpning och styrketräning.

Resultatmål, processmål och upplevelsemål för 2018-års löpning känns ganska spikade inne i huvudet nu, men det tänker jag berätta mer om senare!

Jaja, nu kör vi i alla fall!

Veckans träning v.50

Jaja. Bättre sent än aldrig. Såhär såg förra veckans träning ut:

Nästan 5 mil. Hur gick det till?  12km i snö, 18km på löpband och resten på skånsk barmark..

 

Men jag känner mig sliten just nu. Vet inte om det beror på att det blivit mycket löpband och att kroppen reagerar på nytt/ovant underlag eller om det bara är så att jag är allmänt trött i både kropp och huvud. Jag har kämpat på riktigt bra med löpningen den senaste tiden. Hållit den hårt i handen för jag vet att det mesta blir bra bara jag tar mig ut och springer. Rent fysiskt så är det ju alltid härligt efter en löptur, men just nu känner jag mig så himla osugen på att springa – och jag tänker att det inte är så bra för psyket.

Min tanke var att ha en hög veckomängd hela december ut och därmed också nå den där farthållaren med snitt på 3mil/vecka under hela 2017. Men med två veckor kvar börjar jag fundera i andra banor. Kroppen behöver nog ett lite break. Träna annat, lättare belastning, mer vila. Så att jag kan stega in i det nya året med fräsch känsla och köra igång med nytt upplägg utan att vara utsliten av decembers kilometerjakt. Jag är så jävla nära 3mil/vecka ändå, så jag kan säga (om någon någonsin skulle fråga!) att jag snittade 3mil i veckan 2017 utan att ljuga. Några kilometer hit eller dit liksom.

För vissa är 3mil i veckan ingenting såklart, men för mig känns det ändå som en seger. Kroppen som bara sa nej tidigare, som alltid hade ont någonstans och som inte tålde mycket löpning alls har nu fixat att springa tre mil VARJE vecka i ett helt år. Det är så mycket större och häftigare än att greja 6mil/vecka i kanske 2månader. Att ha kontinuitet över så lång tid, och att vara smärtfri så länge trots (eller tack vare?) en hög dos löpning är för mig är skithäftigt!

 

Veckans träning v.49

Trots december så har jag ännu inte gett upp hoppet om att vara en springande människa. Ärligt talat så är väl springa det enda vettiga jag gör nu för tiden. Resterande tid av dygnet hänger jag på mitt nya jobb eller ligger i soffan. Eller äter.

Inget ont om att äta, men just nu vill jag mest äta av fel anledningar. Inte så mycket för att jag är hungrig eller behöver energi utan mest bara för att liva upp stämningen. Och det är väl inte direkt morötter eller spenat som man livar upp stämning med. Nä, choklad ska det va. Eller fika med jultema. Och många koppar te.

Decemberlivet..

Men nu skulle det handla om förra veckans träning!

I måndags var det jättefint väder, så att rasta benen i 10km var inga problem alls. Tisdagen innehöll styrketräning (om än en lite mesig sådan). I onsdags fixade jag 8km på löpbandet trots en del tvivel och tristess. Sen latade jag mig i soffan i två dagar innan det blev helg och jag tyckte att jag hade samlat ihop tillräckligt mycket med energi för att kunna springa igen. Lördag och söndag fick bli löpdagar med långpass och distans. Söndagens mil motiverades enbart av att få ihop tillräckligt med kilometer. Väl ute var det ju hur gött som helst, såklart.

Som ni märker så går bloggen på lite sparlåga just nu. Men det handlar enbart om att livet i december är tufft som attan. Det gäller att hushålla med den lilla energin man har, och den verkar ju inte direkt öka av stort fika-intag. Typ tvärtom istället..

Veckans träning v.48

Jag hade ju en tanke om att jag skulle blogga om grundträning och annat skoj, men den här veckan bara rusade på med nytt jobb och en liten mild förkylning på det. Så det blev tydligen inget med det. Men här kommer i alla fall min obligatoriska veckosammanfattning:

Inledde veckan med intervaller på löpbandet när vädret var sådär extra rövigt. Dagen efter var tanken att springa lite längre distans, men jag vaknade snorig och förkyld – minus halsont. Så jag testade att springa, men valde en kortare runda för sakerhetsskull. Ingenting blev värre av att springa, men jag valde ändå att stå över träning dagen efter. Ingenting bröt ut, så på fredagen testade jag en kort runda igen, och kroppen pinnade på som ingenting. Lördagen fick därmed innehålla veckans tuffa pass på 12km med 3x2km trösklar och jogg däremellan. Samma pass som förra söndagen alltså. Men denna gången gick trösklarna snabbare och kändes därmed lite tuffare. Var ganska mör i benen efteråt, och det kändes att det var ett tag sedan jag tryckte på så pass mycket.
Igår var jag ute med tre goa tjejer och joggade i rugget innan vi sedan fikade på nybakade scones! Lika viktigt som själva löpning i sådana sammanhang 😉

Veckans träning v.47

Veckorna bara rusar på, men den här har jag ändå lyckats fånga på ett bra vis!

Lågpulspass, långpass, trösklar på löpband, och långa trösklar ute. Bra variation tycker jag. Och ej att glömma; styrkepasset!

Idag fick jag till ett riktigt bra pass. Veckans bästa känsla, och kanske hela månadens? Jag hade låga förväntningar efter två sena festkvällar. Hade en plan A men ställde nästan in mig på plan B, om det skulle visa sig att kroppen inte ville. Men det ville den! Pinnade iväg i 2,5km innan jag drog igång den första långa tröskeln av tre stycken. Jonatan hängde med och körde löpning med stavar – sånna här pass är verkligen roligare med sällskap. Extra mycket när det är med en snabb jäkel som för dagen fick slita hårt för att hålla mitt tempo med stavarna. Antagligen första och sista gången jag får rasta av honom på det viset löpandes, haha. Mina trösklar var 2km långa och tänka att springa i 5min/km om allt kändes bra. Inte något vansinnigt tempo alls, men det var heller inte meningen. Kände mest att jag ville komma upp  steget och komma ifrån mitt vanliga distanstempo som jag harvar omkring i rätt mycket annars just nu. Det var en del backar längs med rundan, men det kändes lätt ändå. Det härligaste av allt var att tempot på trösklarna blev allt högre utan att kännas jobbigare.

En riktigt go runda alltså. Gjorde hela min söndag lite bättre (förutom Kallas fina vinst i förmiddags då 😉 )

41km blev det allt som allt, och jag knappar in ytterligare lite på min 3mil/vecka-räkning. Spänningen är ju olidlig. Kommer det att gå?

Torsdagstankar

Högt och lågt, gott och blandat;

  • Jag har klippt mig och skaffat (nytt) jobb! Så kul att säga, för det är ju sant!
    I fredags kapade jag av mig håret och kände mig både snygg och snaggad. (Numera tar det 3min att föna håret istället för 15, vilket kanske bidrar till att hårdusch inte längre känns som ett komplicerat projekt?)

  • I måndags skrev jag på kontrakt för ett nytt jobb. Det blir alltså bye bye till lager-extra-jobb och hej hej till assistent på ett ställe fullt med fysioterapeuter. Jag har alltså fått ett extrajobb på samma ställe som jag fått behandling och gjort min rehab på de senaste åren. Börjar på måndag. PIRR!

 

  • November försöker knäcka mig med regn och blåst och kyla, men jag tycker nog ändå att jag stått på mig bra hittills. I helgen sprang jag två pass med regn och rusk, och som om inte det vore nog regnade det småspik i slutet av tisdagens långpass. Idag kändes vinden allt för hotfull att kämpa med, så jag sprang intervaller på löpbandet istället, men det funkar ju det med. Känner mig ändå ganska mer hardcore som löpare denna hösten än förra. Stolt!

 

  • Jag googlar soffor och hänger på Pinterest igen. Anledningen stavas ovanvåning. Vi började för några år sedan att rusta upp där och försöka få den beboelig men har bara prioriterat den i omgångar. Nu vill vi bli klara på riktigt! Så nu jagar vi rätt färg till väggarna och fantiserar om hur det ska inredas (rättare sagt; jag fantiserar och J ser mer exakt vad som måste göras klart först..) Men ändå! Sån HÄR blå vill jag ha i sovrummet och denna gröna vill jag ha på resterande väggar.

Hoppas ni får en härlig helg! Själv ska jag på fest x2. Hur överlever man det som 27-åring..?

Veckans träning v.46

Det blev en ganska bra vecka! 

Förra helgen och i måndags kände jag mig sliten och insåg att det nog behövdes lite vila. Två dagar helvila (med många timmars sömn och annat slöande) räckte, för i torsdags sprang jag långpass på lätta ben. Lördagens pass var väl ingen höjdare, men det var för att det var grått och kallt och började spöregna under tiden vi var ute. Jag var blöt ända in på skinnet. Söndagens pass blev lite liknande – det var 3 grader, snålblåst och började regna på tvären när jag var ute, men kroppen kändes bra!

Man kan väl inte vänta sig så mycket annat av november?

Det blev 34km denna veckan. Trots två dagars helvila så hamnade jag på ”rätt” sida om 30-sträcket. Men vaddå rätt sida? Och varför just 30?

Jo, för nu är siffernörden igång (eller det har jag varit sedan i september). Jag försöker knappa in på den här innan årets slut;

Förra året handlade det om att jag skulle hinna springa hundra mil innan årets sista dag. Detta året handlar det om att jag vill ha ett snitt på 3mil/vecka över hela 2017. Det är ju så nära men ändå så långt borta..

Det krävs ju långt mer än 34km per vecka om jag ska komma ikapp. Jag har sex veckor på mig, och det kanske kan gå om jag följer min plan och trappar upp ”grundträningen” nu. Med många lugna och långa pass kan det kanske gå att ha en högre veckodos?

Förändring på avbytarbänken

Mina vita trotjänare har snart sprungit 60mil med mina fötter. Dem överlevde tack och lov vattenkaoset i Köpenhamn, men på senaste tiden har dem känts lite trötta och nötta. Även om dem inte är så särskilt vita längre, så känns det som en dum färg att springa i  skogen i november med. Så jag har införskaffat ett par nya Zante v3;0r, men lite mer praktisk färg för höst och vinter-spring. Bättre studs i sulan än i dem vita, om man säger så..

Imorse invigdes dem rosa/blå med 7km i blåst och ösregn. En runda som antagligen inte blir så minnesvärd, men den blev gjord. Extra skönt att placera häcken i soffan och följa Vinterstudion och damernas åkning efter en sån runda!

Trevlig lördag!

Veckans träning v.45

Ser ni?! TVÅ styrkepass denna veckan. Det var verkligen inte igår det hände. När jag bläddrade tillbaka i träningsdagboken ser jag att det skedde v.28 och v.22, så det var alltså flera månader sedan..

Löpningen rullar på, men den här veckan har jag känt mig lite allmänt sliten och osugen på att springa. Antar att det är dags för lite vila varvat med lättare pass.  Så även om det tar emot så kommer denna vecka innebära en mindre mängd löpning. Tror att det kan göra gott på sikt. Vill liksom känna mig sugen och motiverad när jag ger mig ut, inte som ett ont måste. Så får det ju kännas ibland, men när det sker vid varje pass i en hel vecka så är det dags att ändra om, tänker jag!