7 km fartlek

Efter en långsam lördagsmorgon med katten i soffan framför nyhetsmorgon snörde jag på mig löparskorna och gav mig ut. Fartlek stod på schemat, och det var så kul och härligt att jag samlade ihop inte mindre än sju kilometer totalt.

Fartlek är precis som det låter; en lek med farten. Till skillnad från intervaller där man ofta följer ett specifikt upplägg med angivna sträckor och vilopauser så är gränserna på fartleken lite mer diffusa. Jag trycker på tempot en bit, springer långsamt, springer lagom, och ibland slår jag av på takten helt och går en liten bit eller stannar och knyter skorna eller nåt. Ett perfekt sätt att samla på sig några extra kilometer, men ändå kunna trycka på ordentligt på farten bitvis. Att utmana sig själv och växla hastighet är utvecklande både mentalt och för löpsteget. För mig är fartlekspassen ren löparglädje och jag tror att det är fler än jag som kan ha stor nytta av dessa pass. Testa du också!

IMG_5156-0.JPG

Min energi börjar verkligen komma tillbaka nu, och även om benen var trötta på slutet så fanns inte alls den där trötta och illamående känslan idag. High five för det!

Nu tänkte jag snart käka lunch och sedan bänka mig framför hoppningen som börjar vid 13-snåret. Heja Sverige och deras hästar och ryttare!

 

 

 

5 comments

Kommentera

