Tankar inför Varvet

Igår kom mitt startbevis på posten – Göteborgsvarvet 21km

Det har varit en lång väg fram till själva beslutet att över huvud taget starta. Första gången jag hörde om loppet var när min kompis Johanna fick en startplats, 2011 tror jag det var. Vid den tiden sprang jag själv hemma i skogen och bara tanken på att vara med i ett lopp var ju skrämmande. Jag sprang i hemlighet. Skitsnabbt dessutom, har jag insett nu i efterhand! (om det nu spelar någon roll?) Då kändes lopp som något andra kunde roa sig med, men inte jag. Jag höll mig till skogen där absolut ingen såg mig, och med rädslan för att vara sämre än någon annan. Typ.

När jag sen började springa lopp själv (mitt första lopp var 2013) så snickrade jag ihop en egen sanning om att jag varken kan eller vill springa längre än 10 km. Göteborgsvarvet och andra långa lopp var för andra som var duktiga och kunde springa bättre än mig. Upp till milen var min grej, längre än så fanns inte på min karta.

2013 åkte jag med Jonatan upp till Göteborg och hans första gbg-varv. Han sprang och jag var supporter, och även om jag fortfarande tyckte det var sjukt långt och verkade jättejobbigt för alla inblandade så var det ju en himla trevlig folkfest. Jag hade ännu ingen tanke på att springa själv – det var för långt för en sån som mig.
2014 var det dags att springa en andra gång för Jonatan – och jag var med som supporter igen. Det här året var det lite annorlunda tankar i min skalle. Det cirkulerade en liten viskande tanke om att jag kanske, kanske, kanske skulle kunna vara med året därpå. Hade det inte varit spännande ändå? 

Så jag anmälde mig direkt när platserna släpptes för 2015. Det tog två år av att stå vid sidan och undersöka saken. Känna efter. Titta och iaktta. Och det är så himla mycket jag att göra såhär. Ibland kan det kanske verka som att jag får infall och är spontan med att hoppa på grejer, men egentligen har jag undersökt saken från sidan först, lite i hemlighet, tänk fram och tillbaka och sedan gått efter någon slags magkänsla. Jag ger mig aldrig in i saker som jag från början tvivlar på att jag ska klara. Om det är ett bra eller dåligt drag beror ju på hur man ser det. Men när jag väl bestämt mig för något så ska det alltid göras ordentligt. Det är ofta lång väg fram till själva beslutet för mig, men när beslutet väl är taget så är det ingen återvändo, då är det bara att göra.

Så! Göteborgsvarvet 2015 – äntligen möts vi. Jag har sneglat på dig hur länge som helst. I huvudet har jag redan sprungit och tagit mig i mål också. Och jag har stått pirrig i startgruppen, tänkt mig hur lätta vissa partier kommer kännas och hur hopplöst jobbigt den sista milen kommer vara. Jag har redan gjort allting i huvudet. Nu ska det bara göras på riktigt också. Och det är ju inte bara så bara. Men det är ju just därför jag vill göra det!

8 thoughts on “Tankar inför Varvet

  1. IIIIIH vad kul Erika! Jag är helt övertygad om att det kommer bli så roligt för dig att springa, kanske inte hela tiden men iallafall efteråt! 🙂

    Gilla

  2. Så avis på alla som ska springa! Har gjort många varv men haft uppehåll ett par år. Tänkt att det finns så många lopp så varför springa samma hela tiden? Men så ska jag ändå till Göteborg den helgen… då hade jag ju lika gärna kunnat springa. Om inte platserna varit slut sen förra seklet 🙂

    Hoppas du får ett fantastiskt lopp och njut av broarna, avenyn och allt annat som gör det så fantastiskt!

    Gilla

    1. Anna! Har en vän som eventuellt tar över min startplats, hon ska bara testspringa lite… Om inte, så är platsen din (if you want it).
      Var dock inte supersnabb förra året, sprang på 2:14 så det blev startgrupp 14 nu.

      Gilla

  3. 2011 tror jag det var som jag satt i Slottsskogen och hånskrattade (iaf inombords) åt alla som var så korkade och utsatte sig för det där…
    Och igår bröt jag ihop när startbeviset kom i brevlådan, pga kan inte springa.
    The times, they are a’changing!

    Gilla

Kommentera

