Mål och tankar inför duathlon

Imorgon är det äntligen dags för det som jag lyckats träna en del inför – duathlon!

Jag är anmäld till sprinten och det innebär (ca) 5,3 km löpning, 2,5 mil cykling och sen avsluta med 2,6 km löpning. (Ja, det står att löpningen går på en slinga som är 2,5 men det är den inte. Vi har testsprungit varvet flera gånger och det blir alltid längre, haha! Banan avslutas med en 270m lång och överjävlig backe också..) Idag känner jag mig taggad, förväntansfull och redo för morgondagen. Det är lite svårt att sätta tidsmål på hela rundan, i jämförelse med tex ett vanligt springlopp, då det är flera moment med växlingar som kan gå långsamt och ben som kan bli toktrötta och logga ut helt. Men det är ju också det som gör det så himla spännande. Det kan liksom gå lite hur som helst imorgon, och jag är beredd på det mesta!

Inför varje lopp eller tävling jag ställer upp i brukar jag bestämma guld-, silver- och bronstider för mig själv. Jag tävlar alltid bara mot mig själv, och hur alla andra presterar är helt utom min kontroll. Det blir roligare så, enligt mig. Att sen andra tycker och tänker att jag borde vara bättre får stå för dom. För ja, tyvärr har jag fått höra både det ena och andra med antydningar om att jag var kass på senaste triathlon för att jag kom nästan sist. Mina kommentarer till det känns överflödiga så det kan väl räcka med ett hederligt fuck you! 😉

Hur som helst, mina guldmål är 28 min – 55 min – 14 min, silvertiderna är 30 min – 60 min – 16 min, och bronsplatsen är att bara ta mig runt och komma i mål. Det känns rimligt. Jag vill alltid ha något att jaga, och ändå låta det vara okej om det inte går som jag vill.

En taktik som jag har är i alla fall att inte mesa bara för att jag är nybörjare och orutinerad. Kör på! Kötta! Trampa, trampa, trampa! Spräng lungorna! Gråt av mjölksyra! Spring, spring, spring!
Jag vill veta vad jag kan pressa mig till, och när jag går i mål så ska det inte finnas några krafter kvar.

Efter förra årets triathlon fick jag frossa, tappade hörseln och höll på att svimma innan jag sen spydde fyra gånger när vi kommit hem. Heeeh. Det är alltså något i den stilen som väntar…

IMG_4492 I mål efter triathlon. Innan frossa-halvsvimma-och-kräksa. Ser inte helt kry ut..haha!

9 thoughts on “Mål och tankar inför duathlon

  1. Vilken spännande dag du har framför dig!!!
    Jag ska heja på distans 🙂
    Du har en sån skön inställning och jag älskar dit ”in i kaklet” tänk som kommer att ta dig långt eftersom du samtidigt är en smart tjej och känner kroppen din.

    Stort lycka till
    Kram

    Gilla

  2. Jag hejar alltid på dig och konmer göra det även imorgon! Jag vill också kunna tävla bara mot mig själv men jag är så jäkla brydd om vad andra tycker och det är oftast det som håller mig tillbaka från olika saker i livet. Rädd för att vara sist, vara sämst, rädd för att förlora. Försöker jobba på den biten men inte så lätt minsann.

    Gilla

    1. Jag ska försöka peppa dig allt vad jag kan för att du inte ska känna så Johanna! ❤
      Tänk så mycket KUL du kanske går miste om! Att springa lopp är skitkul, men mest kul är det när man bara tävlar mot sig själv. Att tävla mot resten av löparna och fundera över vad folk tycker kan ta så himla mycket energi och till och med ta bort det roliga från en. Det är en svår nöt att knäcka, såklart, men jag hoppas och tror att du går åt rätt håll med detta. Du är grym, och det viktigaste är att du gör det för din egen skull och ingen annans! 🙂

      Gilla

  3. Jäkla folk det där alltså! Ja kräks vi inte efter duathlon kan vi ta igen det m för många tequila på kvällen💃💃🙈.

    Imorrn kör vi så det ryker. 🚵💨

    Gilla

  4. Ser fram emot racerapport! Folks åsikter om ens prestationer förtjänar absolut ett stort fuck you. Det är inspirerande att följa dina utmaningar, lycka till imorgon!

    Gilla

  5. Haha men jag orkar inte med människor, fyfan vilka töntar som har en åsikt. Du är klok, har exakt rätt tänk och jag hoppas på att du kommer känna dig nöjd imorgon. Det är trots allt det viktigaste. Lycka till imorn, jag hejar på dig! ❤

    Gilla

Kommentera

