20 km

Imorse drog jag ut på långpass. Ryggsäcken på ryggen var laddad med vatten, en Cliffbar och en telefon med några olyssnade poddar. Benen var hyfsat pigga och kroppen kändes utvilad och redo. Målet för dagen var att lägga till 2 extra kilometer på förra omgångens långpass som slutade på 18 km. Två mil alltså. Nästan en halvmara.

Jag har inte gjort många långpass i min lilla löparkarriär. De pass som varit längre än 15 km kan jag räkna upp ur minnet och berätta om. Kan man det så är det inte många 😉

Min kropp har lätt för explosiva saker. Pang på, full kraft och sen är det över. Det här med att fördela energin och orka hålla på länge är klurigt för mig, men så otroligt lärorikt. Att sysselsätta sig med grejer som man inte har lika lätt för är inte alltid jättekul (det ÄR roligare att göra grejer som man har lite talang för) men min plan är att göra det så enkelt som möjligt för att ändå få det gjort. Något inom mig vill ju upptäcka denna biten också. Bortom milen finns ju finfina grejer som jag missar om jag inte tar mig dit ju.

Så, the easy way = bara springa, bara göra. Serva kroppen med det den vill ha, ge den lite extra skjuts och stöttning. Lyssna på den.
Att ha vatten med sig som man lätt kan dricka under rundan gör allt lättare för mig. Det ger energi och friskar upp, och jag slipper ligga halvt uttorkad i soffan efteråt. Energi likaså, någon tugga när det känns som att det behövs ger nya krafter. Att skippa bry sig om hur lång tid det tar verkar också vara en nyckel för mig. Kroppen får avgöra tempot. Känna, lyssna och agera efter känslan. Ibland pinnar jag på lite för fort och blir lite för trött och då stannar jag och går eller står en minut eller så. No big deal.

Det blev två mil och det blev distansrekord när det gäller hemmapass. Sjukt kul!
Visserligen kröp jag mig fram de två sista kilometerna, men ingen huggande smärta någonstans, bara trötthet. Bara det är en stor seger för den här kroppen. Det är ju inte annat än att man blir lite stolt över att den numer pallar. Heja! 😀


– Yes. Precis lika trött som jag ser ut att vara..  

Annonser

17 reaktioner till “20 km

    1. Så himla roligt (och icke-roligt vid vissa tillfälle) att man kan va så olika! Men det är väl det där med andel muskelfibertyper av olika sort gissar jag + att man hellre gör det man är bra på och därmed blir bättre på det också 😀 Jag hade gärna snott lite av dina långa, långsamma fibrer 😉

      Gilla

  1. Wow imponerande! Jag kan inte springa alls. Typ 1 km är långt men blev taggad att ge mig ut utan press. Gå lite jogga lite springa lite och r jag är ”för” trött bara gå hem. Sen kolla hur långt det blev.

    Gilla

  2. Så jäkla imponerande!!! Och inspirerande! Och sjukt starkt gjort! För mig känns allt över 10 km som världens högsta berg att bestiga. Men jag ska åtminstone försöka mig på längre så småning om😁

    Gilla

    1. Ge det lite tid så kommer du också tycka att milen blir kortare och mer överkomlig. Men ALLT är jobbigt i för hög fart, hur långt eller kort det är. Vi får springa ett långpass ihop nån gång, sådär jättesakta så att det inte blir jobbigt 😀

      Gilla

  3. Bra gjort! Vilken härligt känsla! Den där när man verkligen känner att kroppen är trött, men inte har ont. 🙂

    Säger som Anna. Jag har mycket lättare för att springa långt och lååångsamt. 5 km i maxfart mår jag illa av, bara jag tänker på det….. Haha! 🙂

    Kram M

    Gilla

    1. Det är verkligen superhärligt, och så himla skönt att slippa smärtan 🙂

      Haha, och jag känner spontant samma sak när jag ska springa långt x) Spyr bara av aktiviteter över två timmar, men inte ens nära när det ska masas på korta sträckor. Så wierd! 😀

      Gilla

  4. Grattis med pers! Bra jobbet med så lang tur. Jeg har også erfart at det beste er å høre på kroppen og ta den tiden det tar når man skal løpe langt. Ikke det at jeg har mange langturer bak meg heller 😉

    Gilla

    1. Tack ska du ha Kirsti! 😀
      Det är nog bra för oss som inte är så erfarna att verkligen lyssna på kroppen lite extra. Jag tror vi håller lite längre då också 🙂

      Gilla

Lämna ett svar till Lina Molin Avbryt svar

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.