Erövra ett högre tempo

Imorse stack jag tidigt ut för att springa tusingar, i blåst och rå oktoberluft. Kilometern till min tusenmetersgrusväg fick bli uppvärmning innan det var dags att köra igång. Det blev fyra stycken intervaller med ca 90 sekunders vila emellan. Och tempot, ja det var inget kräktempo, precis som planerat. Däremot gick det ett gäng sekunder långsammare än väntat, men jag ville inte pressa på mer än vad som kändes ok. Som det är nu tar jag det lite varligt och tar hänsyn till höften, vaden och foten som inte är helt med mig. Besök hos sjukgymnast är inbokat.

Jag kommer framöver att ha lite längre intervaller som ett av mina nyckelpass. Min långsiktiga plan är att göra 5.00-tempo till något som känns hyfsat behagligt. Som det är nu, och har varit en tid, så är det inte alls skönt. Det känns slitigt, jag känner att jag spänner mig och tekniken fallerar. Jag vet att jag kan springa så snabbt, för det har jag bevisat för mig själv många gånger men ibland tror jag att jag har någon form av mental spärr. Förr om åren, när jag inte hade någon koll på kilometertider, sprang jag så snabbt som 5min i snitt. Jag kan ibland sakna den där omedvetna tiden, där jag sprang, klockan visade någon kilometer tid och jag bara; ”Jahapp. Fem minuter. Undrar om det är bra eller dåligt?” När jag nuförtiden springer, och klockan börjar visa tider som är nära 5.00-tempo så tänker jag mer; ”Men shit, nu går det fort. Nu borde jag vara trött. Fortsätter jag såhär så orkar jag nog inte mer”

Jag jämför inte mina tider så jättemycket med andras. Men ju mer man hänger i löparvärlden, ju mer medveten blir man om vad som anses vara snabbt. Jag tror det är så, oavsett om man vill eller inte. Förr hade jag verkligen noll koll på vad människor sprang på för tider på milen till exempel. Om någon sa att den sprang på 45 minuter hade jag ingen aning om det var snabbt eller om det var joggtempo. (Det kan ju visserligen vara joggtempo för de som annars springer på 30 min, men ni fattar min poäng hoppas jag)

Så, hur som helst. Jag ska erövra femminuterstempot i vinter. Inte bara att springa det på ren järnvilja, utan att kunna slappna av och hålla bra teknik under tiden också. Låta kroppen närma sig det på ett bra sätt. Långa intervaller och lugna, långsamma distanspass – det kommer min löpträning bestå av den närmsta tiden. Det största krutet kommer jag dock lägga på styrketräningen. Det är så trist att känna sig som en klen löpare ju..

IMG_5804

Annonser

En reaktion till “Erövra ett högre tempo

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.