Summering v.14

Årets tuffaste träningsvecka har nått sitt slut. I alla fall sett till antalet träningspass och totala träningstimmar.
Det var någon gång i höstas som jag började logga min träning, och nu kan jag ju inte sluta – för det är kul och ganska nyttigt att få svart på vitt hur mycket eller lite träning det faktiskt blir. Ni vet, känslan av att ”man är en sån som tränar ganska mycket”  stämmer vissa veckor ganska dåligt med verkligheten. När livet kommer emellan och sådär.

Hur som helst!
Denna veckan har innehållit lite gott och blandat. Jag har kört på ganska flitigt med min rehab för höften och rumpan, jag har cyklat, jag har sprungit både långt och kort och jag fick till och med till ett styrkepass för överkroppen. Inte illa!

Skärmavbild 2016-04-10 kl. 18.02.12

 

Den sega känslan i kroppen som jag hade på långpasset i fredags var tack och lov borta idag. Jag sprang fyra stycken femhundringar och två tusingar, alla i 5.00-tempo. Jag hade Jonatan som lite draghjälp/farthållare. Under vilan hade vi några halvfrustrerade diskussioner om mitt upplägg. Mitt syfte är att öva på att springa avslappnat, kontrollerat och med bra teknik genom hela intervallen. Hade jag pressat mer hade jag kunnat springa snabbare, givet ju, men i just detta fallet vill jag inte pressa. För då blir det alltid att jag tappar teknik och rytm och liksom springer ur kroppen. Och så får jag ont någonstans efteråt. Är det inte höftjäveln så är det väl foten eller nåt. Pressandet får komma senare, när kroppen är mer redo.

Men, för en som alltid pressar, springer fort och är duktig på att ta ut sig helt ser ju mitt upplägg kanske helt meningslöst ut. Ibland pratar man bara inte alls samma språk. Eller som J sa – ”nä, vi har väl kanske inte samma filofosi då..” 😉

Och hörrni! 10 april och shortspremiär, woho!

 

Annonser

7 reaktioner till “Summering v.14

  1. Säger som Anna: shorts? Nu sprang jag i och för sig tidigt och termometern visade +3 grader imorse när jag gav mig ut… 😉

    Tycker det låter som ett klokt upplägg, för övrigt. Att tekniken känns bra och avslappnad innan du kör hårdare.

    Kram M

    Gilla

  2. Jag gillar att kolla statistiken på jogg.se sådär vecka för vecka. Det är rätt fint att se att man har en vecka med många pluppar och flera olika färger, det blir liksom ett tydligt kvitto på att man tränar varierat. (men sen finns det såklart många helt enfärgade veckor också…)

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.