Justering av drömgrej

Ni som hängt med länge – visst minns ni att jag snackat om drömmen att springa Helsingborg Marathon? Såhär skrev jag i höstas. Innan jag visste att jag skulle tvingas till total löpvila pga spricka i foten, innan jag visste hur mycket smärtsam massage av vadmuskeln som jag skulle få utstå, och innan jag visste hur mycket mer rehab höften och glutens medius skulle kräva. Under denna tid har jag haft det där loppet som ett drömmål. Att kalla det för mål har känts för seriöst och definitivt. Jag har inte kunnat ta någonting för givet när det gäller min kropp och tuffare träning. Så i min värld har det funnits som en dröm att sikta på, att fantisera om, och att realisera genom att trappa upp träningen som ett steg i den riktningen.

Den senaste tiden har jag dock börjat tänka om lite. Att det kanske vore bättre att släppa lite på drömmålet och fokusera på annat. Ärligt talat så känns det inte rimligt med en debut på maradistansen i september detta år. Hade jag haft mig själv som PT-kund så hade jag avrått och försökt få personen att tänka om, och ibland är det klokt att inte låta känslor helt ta över objektivt och realistiskt tänkande. Ja, det låter kanske trist att släcka drömmar för en stund och vara realistisk, men alternativet är ju att paja en kropp som precis börjat repa sig. Och i min värld är drömmen om en stark och frisk kropp större än att gå i mål på ett marathon. Helsingborg Marathon finns ju kvar till nästa år – då har jag förhoppningsvis sprungit fler halvmaror och kan avgöra bättre om kroppen håller eller inte.

Och på tal om fler halvmaror! Just nu slipar jag på nya, smarta målsättningar. Det känns helrätt i hela magen, att justera och ändra om. Och då finns där ju egentligen inget att snacka om. Känns det rätt så är det rätt. Jag kikar just nu på lopp som jag vill springa senare i sommar och höst, men vi tar det snacket i ett annat inlägg!

IMG_8897
11 comments

  1. Jag tror att det är oerhört viktigt att kunna tänka så och att våga. Det är ju inte så att man fegar ur, man ser snarare sanningen i vitögat!

    Gilla

  2. Låter mycket klokt! Kan vara gött att testa springa en längre distans utan att det är en arrangerad mara. I vacker miljö och med fikapaus och sånt som du skrivit om innan, det tycker jag verkar superhärligt. Och jag är på stafetten om du är sugen på det istället😀

    Gilla

  3. Håller med ovanstående om att det säkert är helt rätt beslut. Helsingborgsmaran lär finnas kvar även nästa år, och upplevelsen kommer att bli så mycket bättre om du får lov att vara hel och trappa upp i lagom tempo tills dess. Härlig bild förresten! 🙂

    Gilla

Kommentera

