Springa i värme

Ja, det har väl inte undgått någon att sommaren anlänt? Det är sol, ljusa kvällar och grönska. Och så är det varmt. 

Jag brukar inte vara känslig för värme. Jag gillar den, njuter av den osv. Och i kombination med löpning har jag alltid tänkt att det är bra att springa i värme då och då, för att vänja kroppen vid det. Jag tänker mig också att det kan vara bra inför lopp och så, så det inte blir som en chock för kroppen om värme och lopp infaller på samma dag. Prinsens Minne halvmaran, som jag är anmäld till och som springs i augusti hade förra året 27grader på loppdagen..

I veckan som gick stack jag ut på ett distanspass på kvällen, runt 18-tiden. De första 4-5km gick galant. Jag sprang vid öppna åkrar och det fläktade gött. Sen kom jag in i skogen där det nästintill var vindstilla och det kändes som att kroppen bara dog. Det var ingen oj-nu-gick-det-alldeles-för-fort-i-början-trött utan kroppen kändes bara så himla matt. Dagen efter sprang jag intervaller på förmiddagen. I skogen var det skugga, men det var varmt ändå, och även om intervaller gick bra, så fick jag verkligen slita mer än jag borde.

Så – lärdom: Det handlar nog inte alls om att lära sig att prestera i värme utan att lära sig hur pass mycket kraft värmen tar av kroppen. Att lära sig hur känslig man är, att lära känna begränsningarna och att sedan kunna anpassa sig efter det.

En annan sak jag också tänkt på är att det är sjukt skönt att ha solbrillor på sig när solen steker på under löpning. Det är sjukt jobbigt att springa runt och kisa i en timme. Keps är väl ännu bättre, kan jag tänka mig.
Men där slår fåfängan till – jag är sjukt obekväm i keps. Ser ju helt förjävlig ut, och jag har aldrig sprungit med keps. Men om det blir 27grader på nästa halvmara så får jag nog stå ut med att vara lite ful. Hellre ful än att svimma av värmeslag!

(sen har jag ju löst problemet med att springa på morgonen när det är 13-14 grader, hehe! Trevligare så)

– Posering efter svettiga intervaller. Helt slutkörd efter några få.

 

Hur pallar du värmen? Springer obehindrat, kämpar på eller kapitulerar?

11 thoughts on “Springa i värme

  1. Jag springer nästan ingenting på sommaren pga värmen. Varje år är juni-juli-augusti de månader jag får ihop minst antal kilometer. Det blir simning eller cykling istället. Men i år kommer det nog att bli rekord eftersom jag redan har sprungit tre gånger i värme, frivilligt.

    Gilla

  2. Jag kämpar nog också på, min kropp är värmekänslig och jag har äntligen fattat det. Första sommaren efter att jag börjat springa, så trodde jag att det var nåt ”fel” på mig, att jag tappat allt innan jag förstod hur mycket värmen påverkade. Nu har jag lärt mig att springa på morgonen, eller på kvällen i stället när det är som allra varmast.

    Gilla

  3. Jag kör mina pass på morgonen/förmiddagen, men det brukar vara varm också då. Försöker svalka ner mig så snart jag är klar. Typ ett bad eller så. Men ja, keps…hm..måste kanske testa jag också =)

    Gilla

  4. Jag är liksom gjord för värme! Kan springa långa lugna pass helt obehindrat men har svårare att motivera mig till hårda pass (skyller på värmen men inser att jag gärna undviker dem oavsett väder…). Jag kan nästan säga att jag älskar att bli sådär kokt! Men så måste jag ha en felinställd termostat. i går kväll frös jag så jag mådde illa i 18 grader…(fast då sprang jag inte…) :0

    Gilla

Kommentera

