Öka mängden löpning

Igår roade jag mig med att räkna ut hur långt jag springer, i genomsnitt, på en vecka. Från februari tills nu, slutet av juni, så blev den siffran 21,5km. Då räknade jag bort sjukveckorna där jag inte kunnat springa, samt den där påskveckan då vi  åkte skidor. Lite drygt två mil per vecka kan låta både lite och mycket beroende på vem man frågar. Men i min värld har det varit precis lagom – för löplivet har ju till mestadels handlat om att kunna springa smärtfritt och bli hel igen. Jag har varit tvungen att ta det försiktigt, låta kroppen återhämta sig mellan löppassen och lyssna och känna av. När man inte kan springa varje dag får man liksom inte ihop fler kilometer än så per vecka.
That´s life.

Nu är min plan framöver att aktivt försöka öka mängden löpning per vecka. Försiktigt.
Jag tror att jag har mycket att vinna på mer mängd, men det måste verkligen gå till på ett smart sätt.
Under våren och fram till nu har jag inte haft någon noggrann veckoplanering. Jag har sprungit och tränat på känsla och dagsform. Jag gillar att ha det så. Hård planering brukar få mig att tappa suget lite. Men jag inser att jag måste börja planera, i alla fall lite, om jag ska få ihop några fler kilometer per vecka. Så jag tänkte att jag får prova mig fram, göra en planering med utrymme för ändringar under veckan, men ändå en preliminär plan. Målet är ligga på minst 25km och max 40km per vecka. Någonstans däremellan blir nog lagom. Försiktig upptrappning.

Under juli och augusti kommer jag jobba lite mindre, ha semester osv, och tid för återhämtning är större än vanligt. Det känns ju som en bra timing. September kommer sedan med lopp och roligheter, så då blir mängden mindre igen.

Såhär tänker jag inför denna veckan:

Måndag: Styrketräning och promenad (löpvila från gårdagens långpass)
Tisdag: 6km i progressiv fart
Onsdag: Lugn distans 7-8km
Torsdag: Styrka/rehab och promenad
Fredag: Intervaller, landar på ca 5km totalt
Lördag: Vila (Jonatan ska köra en halv IronMan i Halmstad och jag är support)
Söndag: Långpass 15km

Tis-ons-tors kan jag kasta om lite hur jag vill och känner. Bara tanken på att jag kan välja för dagen vilket pass det blir gör allt lite lättare. Att promenera de dagarna jag inte springer känns gött. Jag har skogslängtan varje dag och vill ut.

IMG_8899

 

Annonser

7 reaktioner till “Öka mängden löpning

    1. Jag är också dålig på att planera, men tänker att det är ett ”måste” om jag ska få in lite fler km nu. Men jag tänker också att jag får göra det på mitt eget sätt, att få kasta om lite och inte tvinga mig att göra något jag inte känner för för dagen 😀 Jag tror det kan vara en övningssak också, ju oftare man gör det ju lättare blir det. Eller att man hittar sina egna knep i alla fall 🙂

      Gillad av 1 person

  1. Hej!
    Är så imponerad över ditt driv (och kärlek såklart) till löpningen! Själv tar jag det som det kommer och försöker att inte planera, om det inte blir av så som jag planerat blir jag så besviken. Nu springer jag 1 gång/vecka utöver löpargruppen och när den är slut är min ambition 2 gånger/vecka sommaren ut. Kanske lite mer under semestern, eftersom det blir mer återhämtning då.

    Men till en annan fråga, jag har sett att du har några olika par korta löparbyxor, alltså som går ner till mitten av låret ungefär. Undrar om de sitter som de ska när man springer, alltså inte kasar upp eller så? Har funderat på att köpa ett tag men svårt att veta om de kommer att hålla sig på plats? 🙂

    Gilla

    1. Det viktigaste är att känna efter vad som känns bäst för en själv. Det är ju så viktigt att man framför allt känner glädje till löpningen, annars kan man skita i allt ihop 😀

      Jag är himla kräsen när det kommer till shorts, och jag hatar när det kasar upp och inte sitter på plats. Jag har ett par från Kari Traa (de blåa med orangea sömmar) som har klister runt benslutet så dom sitter perfekt. Den modellen heter Svalestjert. Sen har jag ett par alldeles för dyra från 2xu, som är dom ett par tights fast slutar ovanför knäna. Dom är himla bra, sitter åt ordentligt men har bred och skön midja. Och sen har jag ett par från Kraft som jag gillar himla mycket (det är dom med lite grått ner vid benet), enda minus med dom är att dom är lite ”slappa” i tyget, men annars sitter dom verkligen på plats. Jag har ett par billiga från BLACC också, men dom kasar upp extremt mycket efter bara 500m löpning xD

      Gilla

      1. Tack för ditt svar! Har kollat lite idag och vet inte om jag kommer hitta några som jag känner mig bekväm i… Tycker de känns så korta. Dock hittade jag ett par 3/4-byxor på halva priset från 2xu, så man kanske skulle satsa på det istället, får se! Tack igen iaf! 😊

        Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.