Tusingar, igen.

Måndag och tisdag höll den spikade planeringen, men igår sprack det. (Det är luuugnt. Men det är nästan roligt hur svårt det är att planera och leva ett liv samtidigt..) Igår skulle Jonatan träna med triathlongänget och en del av deras träning bestod av tusingar runt parken. Jag har länge tänkt att jag ska springa tusingar där, så jag hängde på. Dom var iväg på cyklarna halva tiden så jag såg inte dom så mycket, men det kändes inte som att man var helt ensam i alla fall. Lite sällskap, ingen farthållare denna gång, men ändå bra att kunna fokusera själv.

Min plan var att öka på antalet intervaller denna gång. Tidigare har jag bara orkat tre eller fyra stycken. Så idag var tanken minst fem, och orkade jag sex stycken så var den sista en bonus. Inför löpningen tänkte jag att jag kanske måste sänka tempot en aning för att orka fler intervaller. Men bestämde mig för att känna efter först. Jag tror också på att om man ska springa intervaller så måste det få vara tufft. Spring hårt när det ska springas hårt, och spring sakta när det ska springas sakta. Jag insåg också att det här med att orka fler, till stor del sitter i huvudet. Är man van att springa max fyra stycken känns det ju skitjobbigt att springa fler. Kroppen orkar, men huvudet är inställt på en annan sak. Så efter första intervallen, där kroppen kändes otroligt fräsch, så bestämde jag mig för att våga trycka på lite. Bestämma mig för att lita på att kroppen kan. Det sitter i huvudet!

Tiderna blev lite mer ojämna än senast då Jonatan hjälpte mig att hålla jämn fart, men vafan. Några sekunder hit eller dit. Snittet på de fem intervallerna landade på exakt 4.30 så det känns ju jämt och fint 😉
Jag pressade på, lät kroppen jobba och kändes mig mentalt stark. Tog en intervall i taget och lät inte tankarna tänka på hur jobbigt nästa intervall eventuellt skulle bli. Denna gång kändes det dessutom inte lika jobbigt som på midsommarafton när vi sprang i stekande sol..

Tiderna blev följande;
4.36
4.23
4.26
4.38
4.26

Efteråt var jag himla nöjd. Det kändes så gött i kroppen och jag försökte verkligen insupa den känslan. Berömma, peppa och låta alla positiva känslor flöda. Jag tror det är så man bygger ett starkt pannben med glädje!

Annonser

5 thoughts on “Tusingar, igen.

  1. Hur länge vila brukar du ha mellan intervallerna (tusingarna)? Jag har kört på 1,5 min o det har funkat bra, men på senaste tiden har inte mina ben återhämtat sig vilket har lett till att tusingarna känts jättesega. Frustrerande då det är sådana farter jag vet jag sprungit på! 😦

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s