Vilodag och kommande lopp

Jaaahapp. Vad pysslar man med på en vilodag egentligen? Jo, man kan ju roa sig med att fantisera lite om kommande lopp och vägen dit. Och så kan man längta lite efter morgondagens långpass och sådär..

Jag har inte sprungit lopp sedan Änglamilens femma (ni vet den som var för kort). Fast den senaste tävlingen var i och för sig triathlon i mitten av juni. Men det är ju ett tag sedan! Och ännu lite tid kommer passera innan det är dags för nästa lopp – Prinsens Minne 21km i Halmstad den 13 augusti. Men veckorna rusar och snart är det dags. För första gången känner jag att jag ligger helt i fas med träningen inför ett lopp. Det beror nog dels på att jag kunnat träna oavbrutet sedan i våras, och dels för att den känslan ofta styrs genom inställningen och sina krav på sig själv. Rättare sagt; jag har inga orimliga krav på mig själv och därmed är jag också nöjd med den träningen som utförs istället för att tänka på den som inte utförs.

Den här veckan och nästa tränar jag på ordentligt. Det får vara lite slitigt, helt enligt plan. Jag har ju semester och då också mycket mer tid för återhämtning och låg stressnivå i övrigt. Jag tänker att kroppen nog pallar med lite extra då. Näst-nästa vecka åker vi till fjällen och vandrar och då tänker jag inte springa ett dugg. Bara gå, och det känns ju super. Som aktiv vila liksom. Bästa aktiva vilan jag kan tänka mig.  Och när vi kommer hem därifrån är det bara en vecka kvar till loppet och då ska jag bara känna på formen med några lätta pass och sen vila mig i form resten av tiden. Det har funkat förr.

Förutom en halvmara i mitten av augusti väntar ett jävligt platt millopp neråt Skåne den 17e september. Där är tanken att jag ska få sätta nytt pers. Och helgen efter det beger vi oss mot Stockholm och Lidingöloppet. Tredje gången gillt som jag springer 15km där och Jonatan springer 30.

Tre lopp kvar alltså. Om det inte blir något spontant som inte är planerat förstås.
Det känns bra. I våras tänkte jag att det nog är en bra grej att springa flera lopp i maj, ett triathlon i juni, och sen inte tävla alls på hela juli (plus två veckor in i augusti och två veckor av juni) Åtta veckor av bara träning som gör en redo för de loppen som är kvar. (Och mellan halvmaran i augusti och milloppet i september är det ju en hel månad också). Jag känner mig grymt motiverad till att träna, och tävlingarna blir den roliga dagen då jag får testa och få se eventuellt resultat av träningen. Innan har det nog varit lite tvärtom – tävlingarna har motiverat och träningen har varit ett nödvändigt ont.

Så, sammanfattningsvis:
Prinsens Minne 21km – 13 augusti
Löparfesten Skanör Falsterbo 10km – 17 september
Lidingöloppet 15km – 24 september

Ses vi någonstans??

IMG_5323

Annonser

5 reaktioner till “Vilodag och kommande lopp

  1. jag är anmäld till prinsen men arrangerar ett lopp till orienteringsklubben samma dag. Frågan är om man kan utebli från sin egen tävling…. Vill men inser att det kanske är inte helt enligt etikettreglerna 🙂

    Gilla

  2. ”Långpass” (mina långpass är inte så långa som dina) för mig också imorgon. Ska roa mig med att känna hur det känns egentligen och därefter besluta om det blir lopp eller ej. Kommer nog bli svettigt imorgon hur tidigt man än går upp verkar det som.

    Gilla

  3. Blev så himla sugen på ”prinsens minne” när jag sprang Hallands Ultra. Första halvan gick bl.a. på prins bertils stig. Magiskt vacker!
    Får se om jag kan få till det loppet i år, eller om det blir nästa. Men det lär bli av. 🙂

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.