Dagens tipz

Jag har precis lyssnat på det senaste avsnittet av Tyngre Träningssnack där dietisten Anna Melin intervjuas i ämnet relativ energibrist. Otroligt intressant! och det känns ju lite dumt att inte tipsa er, om ni, precis som jag, blir lite extra glada att få höra om forskning gjord på kvinnor och idrott.

Jag har luskat i detta ämne på min hobbynivå många gånger förut. Läst och lyssnat på det jag kommit över. Det som var extra intressant med detta avsnitt var att det diskuterades bortom den vanliga ätstörnings-vinkeln på energibrist. Relativ energibrist handlar mer om att kroppen inte får i sig den energi den behöver, men utan att individen är riktigt medveten om det. Detta kan leda till att kroppen stänger ner flera processer för att spara in energi. Det pratades också om magproblem kopplat till detta, och det är något jag själv kan känna igen mig i då jag i perioder under många år haft just problem med magen utan att egentligen kunnat hitta någon orsak. (inte för att det behöver vara kopplat till just detta fenomen i mitt fall, men det är ju värt att tänka på när man försöker se till olika mönster osv)

Här finns mer information om avsnittet. In och lyssna!

skarmavbild-2016-12-14-kl-14-08-02

One thought on “Dagens tipz

Kommentera

