En knagglig start

Mitt tränings-2017 har inte startat särskilt lysande alls.

Någon gång mellan jul och nyår började min ländrygg att strula. Jag fick tid hos fysion som knäckte loss ett utskott på kotan som hoppat fel. Inte så konstigt att det gjorde ont. Jag fick också mysa med dem där äckligt obehagliga nålarna som hjälpte musklerna att slappna av igen.

Det blev bättre i några dagar, men nu känns det helt knas igen. Både i ryggen och höften. Alltid denna jäkla höft. Never ending story. De få gångerna jag sprungit har det mesta känts skit. Jag blir helt slut i högerbenet och foten landar som en död fisk i marken.

Min första tanke är alltid att jag är kass. Tänker att ”jahapp, nä jag är väl inte bättre än såhär”. När jag sedan använda det sunda förnuftet så förstår jag att det inte beror på det. Min kondition är det inget större fel på. Jag har sprungit utan några längre uppehåll under hela året. Den kan inte störtdyka bara sådär. Och när man springer lika många steg med höger ben som vänster, så ska det inte kännas som att det ena benet sprungit dubbla sträckan. Då är det något som inte stämmer.

Jag önskar att jag bara kunde köra på just nu. Träna som vanligt. Starta året med flaggan i topp.
Istället försöker jag vända det dåliga till något positivt, för det är väl det enda vettiga man kan göra i en sådan här situation. Tänka att det ändå är bra att inte få någonting gratis. Att jag blir ännu mer expert på min höft och kropp. Att jag blir ödmjuk och värdesätter all smärtfri löpning ännu mer. Att framgångarna sedan smakar ännu bättre.

Sånt tänk.

Ni kan väl hålla en tumme för att kroppen snart är tillbaka på banan va? Så kämpar jag på på mitt håll med att få den i trim igen. Rehab-scmehab även 2017 alltså. Påminn mig om att vara ödmjuk och tacksam när jag persar på milen, halvmara och köttar triathlon senare i år!

picfxfile

2 thoughts on “En knagglig start

  1. Hoppas att du får ordning på höften / ryggen, det är så frustrerande när man inte kan träna trots att man vet att styrka är den enda som hjälper långsiktig.

    Gilla

Kommentera

