Uppladdning pågår.

Den där halvmaran börjar verkligen närma sig nu.

Med 17 dagar kvar till start tänkte jag göra en sista liten upptrappning i träningen. Liksom kräma ur kroppen och testa den lite. Jag har denna veckan och nästa på mig att göra några hårdare pass, och veckan därefter (alltså samma vecka som loppet går) så tränar jag väldigt lätt och hoppas på någon slags superkompensation. Sen ser man till att sova alla timmar man ska sova, äta bra och lagom, inte stressa över huvud taget, samt backa bort från alla förkylda och sjuka människor som kommer i ens närhet och spraya halsen med coldzyme för allt vad man är värd.

Planen klubbad och spikad!

Imorgon bitti väntar ett tufft intervallpass för min del. Jag har bara sprungit det en gång tidigare, men jag blev påmind om passet då jag kikade in på Simon Wikstrands blogg. Där skriver han följande:

”Ett brutalt pass som jag kom i kontakt med genom min klubb IS Göta. Jag har nu gjort passet runt fem gånger men längtar efter att få känna smärtan och euforin av detta passet igen. Passet görs på 10.000m uppdelat i 8 intervaller med en minuts ståvila mellan varje. 2000+2000+1500+1500+1000+1000+500+500. Intervallerna blir kortare varannan gång men är tuffa i sin natur i att det blir hela 10km du kör i intervallform. Slutresultatet (när du räknat bort vilan) ska ge dig en indikation på vad du ligger på milen. Jag tror personligen att du ska lägga på ca 30 sekunder på ditt test för att få en rättvis siffra på vad du sedan gör på ett lopp men den riktlinjen är såklart individuell.”

Det låter väl skoj? 
Målet är att kunna springa smart och kontrollerat med en bra känsla. Det får bli brutalt och skitjobbigt, så länge det där väsentliga hålls på plats. Typ skallen och löptekniken. Skulle det bli för brutalt kan man alltid modifiera och reglera svårighet genom tempot och/eller vilan.

Så, denna kvällen handlar om en liten stunds soffläge och mental uppladdning.
Imorgon handlar om intervaller (och Löpgruppspremiär!)

 

Annonser

10 thoughts on “Uppladdning pågår.

  1. Man blir så pepp av att läsa om din löpning. Impad av din disciplin och fokus. Jag har börjar fundera över lämpliga hejarplatser där det finns bra fotomöjligheter. Gäller ju att vi får med dig på bild annars har det ju inte hänt😘

    Gilla

  2. Grymt upplägg, det måste jag testa någon gång! För egen del väntar 3×10 minuter. Inte lika fancy men faktiskt en av mina favoriter 🙂

    Gilla

  3. Låter som ett tufft pass! Ska bli kul att ses i Löpargruppen ikväll! 😃 Ser fram emot att nöta lite teknik igen, har varit dålig på att hålla det levande… 😊

    Gilla

  4. Pingback: Intervalltips! |

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.