Triathlon i Halmstad

I ett av mina senaste mejl står det ”Tack för din anmälan och betalning”, och mejlet är signerat Halmstad Triathlon.

Mmhm. Varsågod. Tack för att jag får äran att plaska mig framåt i äckliga Nissan..

Skämt å sido! Triathlon är något av det roligaste jag gjort i tävlingsväg, och på ett sätt ser jag verkligen framemot tävlingen som går den 1 juli. Jag har hittills bara tävlat triathlon på det lokala loppet här i Klippan, där simningen sker i en trygg 50m bassäng. Hade det inte varit för den lilla detaljen att alla andra triathlontävlingar simmas i sjöar och hav hade jag nog vågat mig iväg tidigare. Men jag har dragit mig för detta.

Jag har på något mirakulöst vis lärt mig crawla och kan enkelt ta mig runt 500m på en okej tid. Jag känner att jag har kontroll och andningen funkar numera utan problem. Men det är i en bassäng det. Att simma i en sjö, en å eller i havet är ju en helt annan grej. Jag får lite panik av bara tanken på det. Att inte kunna se och navigera sig är nog det värsta, men på klar andra plats kommer ju äcklet. Äcklet av mörkt vatten och rädslan av allt som finns där i vattnet som jag inte kan se, utan möjligtvis bara känna, om det nu skulle komma och nudda mig.

Och nu har jag alltså anmält mig till ett triathlon där det liksom ingår att jag ska simma 400m i Nissan.

Jahopp. Dags att ta tag i sin rädsla alltså. För det sitter ju i skallen.
Det är ju ingen omöjlighet att simma i en sjö, rent fysiskt. Men min hjärna säger att det är äckligt, farligt och inget som jag ska hålla på med. Och ändå tänker jag göra det. Var är logiken i detta?

Men snart inleder jag projektet att våga sig ner i vattnet och på sikt kunna crawla även där. Tänker mig att jag nog får börja med att bara våga doppa mig och befinna mig i vattnet dem första gångerna. Babysteps osv. Övervinna rädsla, äckel och kontrollbehov. Men först får sjön nog värmas upp ett par grader till. Sen så!

15 comments

  1. Oj va spännande! Och modigt! Om du behöver gel-langare/nån som hjälper till med praktiska saker/en axel att gråta mot den 1:e så kan du räkna med mig!

    Gilla

  2. Grymt! Tänk om jag skulle anmäla Fredrik så jag får en anledning att åka till Halmstad 🙂 så kan jag heja på dig samtidigt!

    Gilla

  3. Modigt!! Jag vill också göra ett triathlon, men vågar inte anmäla mig av samma anledning, jag vill inte simma i en sjö =( Haha.. men ja, det sitter i huvudet, precis som du säger.

    Gilla

  4. Jag har simmat i äckelvatten då kan du..jag lovar.
    Jag har en våtdräkt..super billig variant men du vet du gärna får låna den om du vill👍🏼.
    Jag borde kanske anmäla Calle så jag får en anledning att äta glass på Riccardos😂😂

    Gilla

  5. Vad roligt! Testa att simma med våtdräkt. Jag tycker det blir som en ”hinna” mellan kropp och sjö/vattendrag så om du tycker det känns äckligt kan jag tänka mig att du gillar känslan av att ha något tjockt emellan dig själv och det som eventuellt finns i vattnet…

    Gilla

Kommentera

