Käppen i hjulet

Min fysioterapeut brukar ju vara den som fixar mina s.k käppar i hjulet. Har jag svårt för att rotera bålen pga spänd ryggmuskel så fixar han det, och om höften får punka så lagar han det också. Både genom behandling, men också genom att ge mig rätt rehabövningar och lära mig om varför kroppen strular till det så som den gör ibland.

Idag löste han ännu en grej åt mig, som jag inte riktigt förväntat mig att han kunde lösa när jag gick dit.

För såhär: Efter halvmaran i helgen var jag, bortsett från krampande lår, jävligt fräsch. Jag börjar ju bli lite mer rutinerad och förutom att hålla kroppen i trim rent muskulärt, har jag lärt mig den hårda vägen var det ska tejpas för att undvika skavsår från helvetet osv. De enda krigsskadorna efter helgens lopp var ett mini-skavsår i ljumsken och en tå med ganska saftiga vattenblåsor.

Låter ju inte så farligt!

Något som däremot kan bli farligt (farligt = så illa att det hotar helgens start på Änglamilen) är om man är en idiot och sticker hål på vattenblåsorna direkt efter första duschen. Är man ännu lite mer idiot använder man såklart säkerhetsnålen från nummerlappen som är allt annat än ren, och för att vara trippelidiot gör man samma procedur igen, för att det är så kul att trycka ut vätska, och pilla å ha sig.

Gissa vem idioten är?
Gissa om idioten fick ont när hon sprang igår?
Och gissa om idioten fått en infektion i blåsan så att halva tån ser ut som ett stoppljus?

Ja, det är ju såklart jag! Och jag fick panik igår när jag insåg att det inte går att springa med en infekterad tå, eftersom varje fotisättning känns som en box på ett blåmärke. Det är en sån smärta som absolut inte går att stå emot hur mycket man än biter ihop käkarna och försöker tänka på annat. Så igår var det
google-maraton och efter det har jag baddat med klorhexidin och försökt vara snäll mot den illröda blåsan efter konstens alla regler. Tänkte att detta kommer bli en kamp mot klockan om att få bort infektionen och framför allt få bort det ömma. Tånageln känns som en blånagel, men jag vet inte. Det kan också vara infektionen i blåsan som gör att det blir sånt jävla tryck i tån.

Men så stövlar jag in till fysion idag och vi snackar höftböjarmuskler innan jag berättar om blåsan och hotet inför helgen. Eftersom han är tyngdlyftare har han under åren ibland fått sår och valkar i händerna som gjort så ont att det inte gått att hålla i stången ens. (Tyngdlyftarvärldens svar på löpningens blånaglar och blåsor?) Han ger tipset om en bedövningssalva (typ lokalbedövning) som funkat och efter besöket drar jag raka vägen till apoteket och köper en tub. Här jävlar ska det bedövas! Och här jävlar ska det springas Änglamil!

Härmed lovar jag att aldrig mer sticka hål på en vattenblåsa..

7 comments

  1. Åååh naaaaj Erika! Man lär så länge man lever😬 Alltså jag ❤️ Xylocain! Det har jag använt flitigt under alla mina år med nageltrång och inflammationer. Bästa! Fast nu har jag ju kommit på att det berodde på för små skor🙈

    Gilla

  2. Den lär du behöva när du får ungar osse…jag smörjer den på allt😅 Nä men mot myggbett e en fin oxå👌🏼
    Hoppas tån redar sig…annars får du ta paprikaloppet med barnen här i byn istället 🙈

    Gilla

Kommentera

