Mer medvindslöpning och lite reflektioner

I tisdags körde jag en repris på min senaste transportlöpning hem till mina föräldrar. Det vankades god mat och jag lät benen transportera mig istället för bilen, vinden hade jag i ryggen även denna gång, dock inte riktigt lika stark och häftig som sist. Distansen dit är ca 9,5 km men den här gången lät jag benen få pinna på rejält i 7km och tog resten i lite lugnare tempo. En rätt jobbig snabbdistans alltså.

Min senaste (och pågående) reflektion angående löpningen är om att öva mer på det här med att slappna av i högre tempon. Jag skrev nog redan något om det för några inlägg sedan, men blev nog ännu lite klokare efter tisdagens pass. För såhär; jag har ganska lätt för att springa tuffa intervaller. Jag känner mig rätt hemma där. Gillar när det blir jobbigt osv. Kan numera ganska enkelt hålla mig under 4.30-tempo på tusingar och på kortare intervaller ligger jag runt 4.00-tempo. Rent teoretiskt borde det ju inte vara så svårt att då springa distanser som tex 5 och 10km på strax under 5.00-tempo. Men jo. För mig är det rätt jobbigt. Runt 5.10 och strax däröver funkar, men den där sista biten ner under 5.00 är tuffare än jag tänkt mig. På 5km kan jag med hårt pannben fixa det, men då vet skallen att det snart är över. Milen blir därmed svårare, både mentalt och fysiskt. Jag saknar uthålligheten där.

Jag vet att jag har lättare för att springa på ren styrka. Ta i för mycket, springa på för hårt och spänna mig. Jag är liksom mer lagd åt det hållet. Även om jag övat mycket på att hitta jämnt tempo och lärt mig springa längre distanser de senaste åren så är jag ändå inte riktigt där jag vill vara i det här med att springa avslappnat i lite högre tempon, och att kunna hålla ett högt tempo under längre tid. Det är liksom grymt mycket bättre än för bara 1-2 år sedan, men jag känner ändå att där finns väldigt mycket att utveckla här.

Så, what to do? Jo, träna såklart. Men hur? Jo, jag tänker mig lite fler pass där jag övar på exakt detta. Springa avslappnat i högre tempo och springa längre intervaller/distanser i dessa tempon. Typ såhär:

  1. Ändra om tusingarna så som jag gjorde förra veckan – springa dem lite långsammare för att kunna slappna av, men ändå hålla ett tempo som är under 5.00
  2. Behålla det avslappnade ”tusing-tempot” och successivt bygga på intervallen till 1200-1500m
  3. Lägga in snabbdistanspass där jag faktiskt får ha det rätt jobbigt under längre tid och där tempot ligger precis under 5.00
    Dessa pass får vara max 5-7km till en början, för dem är rätt slitiga.
  4. Utöver detta; se till att den största mängden löpning går i riktigt lugnt tempo, annars säger nog min kropp tack å hej. Det ÄR en jäkla balansgång det här med träningsdosen. Jag vill så jäkla mycket, samtidigt som det är så himla bra att skynda långsamt..

Hade varit roligt att höra hur ni hade tänkt! 

Annonser

4 reaktioner till “Mer medvindslöpning och lite reflektioner

  1. Är ständigt i liknande reflektioner, men inte så mycket över snabbheten som träningsdosen. Känner hur mycket jag utvecklats i löpningen och vill helst göra det hela tiden, både långt, snabbt och ofta. Samtidigt som jag vet att det kommer straffa sig om jag skyndar på för snabbt! Tror att man kommer långt med struktur/planering och variation + återhämtning och att man i bästa fall hittar sin egen optimala balans nånstans där… 😊

    Gilla

    1. Ja, jag håller med helt. Tror att tålamod är en riktigt bra egenskap att ha när man vill satsa på löpningen långsiktigt. Det kluriga är ändå att man i tanken kan ha en helt perfekt plan men att ”livet” kommer emellan titt som tätt. På ett sätt tror jag att man själv är sin bästa coach många gånger då man får utgå från sin egen livssituation hela tiden 🙂

      Gilla

  2. Haha, vi är så olika. Jag kan mala på hur länge som helst i ”ganska högt” tempo. Men ska jag öka farten ytterligare så tvärdör jag. 4-minutersfart håller jag inte många meter :O

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.