Som en joggare från 80-talet

Jag tror faktiskt att jag har lämnat långa tights för gott. Jag har levt i träningstights sedan 2012. Det har varit mitt bästa plagg – till allt, alltid. En vardagsuniform för en PT. Men nu tror jag bannemig att det blåser en wind of change. 

För några år sedan sprang jag i långa tights hur varmt det än var. Ju tightare desto bättre. Ingenting fick ju dallra, och mitt i stekheta augusti drog jag på mig tightsen och sprang. Det var varmt, men shorts var aldrig riktigt ett alternativ. Det kändes läskigt att visa benen. Och så fick jag alltid skav. Eller ja, jag hade ju fått skav den enda gången jag provade shorts.

De senaste åren har jag fattat grejen med att springa i shorts. Frihetskänslan i benen magisk och nu beter jag mig som en sån dåre som jag tidigare antagligen föraktade, som kämpar på med shorts trots att temperaturen kryper sig ner mot ensiffrigt.

Efter förra sommarens shorts-spring kändes det inte längre bra att dra på sig tightsen till hösten. Det stramade och satt åt på ett obehagligt sätt runt knäna. Trots samma tights som alltid känts så bra innan. Benen kändes instängda, och när det blev minusgrader frös jag orimligt mycket om benen. Som att tightsen nästan drog åt sig så mycket kyla att jag blev stel i knäna.

Så nu tänkte jag testa något nytt. Vad har löpare på benen om det inte är tights?
Jo, kanske sånna där pösiga varianter av byxor. Som prasslar lite och som osökt får en att tänka på orienterare med klubbdress. Eller typ 80-talsmodet inom JOGGING. Fast, det borde ju finnas lite mer uppdaterade versioner med tanke på hur funktionsplagg ser ut idag. Så jag beställde hem dessa från Trimtex och är fast direkt.

Så sköna! Så funktionella! Och typ..tidlösa? Dessa blir nog perfekta till höst- och vinterspring. Så kan man ha ”underställsshorts” utan att det korvar sig, och kanske slippa köld-stela knän också. Och fortfarande får känna lite frihetskänsla i benen!

6 thoughts on “Som en joggare från 80-talet

  1. Nu dör jag en smula. Av skratt och igenkänning. För jag köpte ett par sånna där för bara ett par veckor sedan! Alla orienterare har sånna och ju mer jag har sett dottern gå omkring i sina ju snyggare har de liksom blivit. Jag har blivit hjärntvättad alltså. Tänker att de är fantastiska som överdragsbyxor men kanske funkar de också att springa i! VI får utvärdera saken i höst! Eller du. Jag har ju löpvila…

    Gilla

    1. Visst är det galet hur något man från början tycker är lite småfult helt plötsligt blir skitsnyggt?! Jag tyckte att dem funkade jättebra att springa med. Smidiga liksom. Men nu har jag ju ingenting att jämföra med förutom kompressionstights..
      Håller tummarna för att du kan utvärdera själv snarast!

      Gilla

  2. Ha ha, sådana har jag men de hör till klubbdressen (längdskidor), har aldrig sprungit i dem. Bara åkt skidor. Inte ens tänkt tanken att man kan det, Går det????

    Gilla

    1. Det gick skitbra! 😀 På Trimtex hemsida står det att dem är avsedda för löpning och ”högre aktivitetsnivåer” och så finns dom under fliken ”Löpning & Friidrott”, men det kanske finns några liknande som mer är gjorda för skidåkning som kanske är lite tjockare? Dessa är väldigt tunna och smidiga 😀

      Gilla

Kommentera

