Grundträningen 2018

Efter årets sista lopp, som gick i början av november, ökade jag min veckodos löpning  och siktade på att springa ca 4mil per vecka. Det gick ganska lätt när det inte fanns ett enda lopp i sikte och det var bara till att harva på. Färre tuffa pass, men fler kilometer i antal. I oktober introducerade jag ett renodlat styrkepass per vecka och höll i det väldigt bra under hösten. Styrketräning är inte det roligaste jag vet, men det är nödvändigt. Jag tror att det var klokt att inte ta sig vatten över huvudet och ha för stora ambitioner – steg ett var bara att införa ett styrkepass och få rutin på det.

Så har höstens träning sett ut. Ett styrkepass per vecka, och en lite högre dos löpning för att försöka bygga upp en slags tålighet.

 

Nu tänkte jag ändra om lite i upplägget. Jag behöver mer styrketräning. Och egentligen kan jag tycka att jag behöver fyra mils löpning per vecka också, men så var det ju det här med att inte ta sig vatten över huvudet. Två styrkepass och fyra mil är rätt saftigt för mig – kanske inte i härligaste junijuliaugusti, men i råaste januarifebruarimars är jag inte en tuffing alla dagar. Under den här mörka perioden har jag alltid en längtan av att bara ligga på soffan i fosterställning och längta efter snällare väder. Och då blir ju saker och ting inte bättre av att få dåligt samvete av att träna mindre än vad man har bestämt sig för. Så, ca 3mil i veckan är väl inte så dåligt det heller. Får jag till mer än så är det en bonus, men det är inget jag kommer kräva.

Och just det där att inte kräva allt för mycket av sig själv är ju en jävla härlig grej ändå. Good enough och nöjdhet är nog en av mina nycklar till att tycka det är roligt att springa nästan varje gång!

Så, från nu och 10-12 veckor framåt är det två styrkepass per vecka och ca 3mil löpning som gäller. Ett styrkepass som innehåller bål- och enbensövningar och rehab/prehab, och ett pass där jag bara ska försöka ta i allt vad jag kan. Med löpningen tänker jag mig ett långpass alt. längre lugn distans, ett tröskelpass och ett valfritt pass med det jag är sugen på.

Och så sista och viktigaste frågan:

Varför?

För att få känna vinden i håret och glöden i hjärtat när jag under 2018 springer ännu lite fortare, och fortfarande utan smärta.

Annonser

4 thoughts on “Grundträningen 2018

  1. Oh va det låter härligt!!!! Jag har varit pepp under hela julledigheten men när jag började jobba försvann suget o tröttheten golvade mig. Ska man inte bli pigg av att vila?! Än så länge 0 sprungna km 2018…

    Gilla

  2. Det låter som en smart plan det där. Jag är också i processen att starta upp grundträningen igen. Få in mer mängd löpning per vecka och sakta stärka upp kroppen och vänja den vid en högre dos träning

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s