Återhämtning och långpanna

Veckan efter det helvetiska Göteborgsvarvet har gått i återhämtningens tecken! Jag har sprungit lugnt och kort och lugnt och långt. Benen känns fortfarande inte riktigt pigga och det går tungt att andas ännu (det beror inte på Göteborgsvarvet utan förmodligen pollen i luften). Jag undrar frustrerat när detta egentligen ska vända..

Jag insåg tidigare i veckan att jag inte längre kan streta emot, utan måste börja anpassa löpningen efter rådande omständigheter. Tung andning = tunga ben = för hög puls.
Att springa med för hög puls på varje pass är inte bra i längden. Det sliter och stressar kroppen. Så i slutet av veckan har jag anpassat mig rejält. Kapitulerat och ägnat mig åt riktiga myspass med enda fokus att ha kontroll på pulsen och ansträngningsnivån. Det innebär att jag får tassa fram försiktigt och så fort det blir sådär slitigt och obehagligt så har jag promenerat en bit. Det verkar faktiskt fungera.

Idag gav jag mig ut på ett långpass. Sprang så långsamt som möjligt och gick i alla uppförsbackar. Jag trodde faktiskt att jag skulle behöva gå mer, men när jag väl hittat pulsnivån och det låga tempot kunde jag faktiskt springa långa sträckor utan avbrott. Jag hittade äntligen den där evighetskänslan som jag inte känt på hur länge som helst, och rundan blev en riktig höjdare. Under tiden som passet gick kollade jag inte på klockan alls, men efteråt såg jag att det blev totalt 100min och 16km.

Insåg att jag verkligen behöver och vill springa fler sånna här pass. Inte kolla på klockan, bara lyssna in kroppen och vara i nuet. Njuta av att vara ute. För under passets gång funderade jag på att just detta är en av anledningarna till varför jag springer – för att jag vill ut och vara i naturen. Att få utvecklas, bli snabbare och starkare än en faktor som är viktig och som driver mig i min löpning. Men det allra mest grundläggande för mig är att få vara ute i skogen. Inte stressa, bara vara här och nu och låta rundan få ta den tid det tar.

Så himla, himla viktigt!

Annonser

En reaktion till “Återhämtning och långpanna

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.